Konserter för datorspelsmusik

För dem som vill uppleva allt ifrån jazz till popmusik finns alla möjliga konserter att besöka och nu finns även en växande marknad för samma koncept för dem som gillar musiken i datorspel. Lukas Stasevskij som själv spelar både datorspel och Cello bildade en orkester som spelade musik från olika spel, som de lade upp på Youtube och Spotify. Det enorma gensvar de fick, ledde dem till tankarna att faktiskt också genomföra traditionella konserter med musiken. Orkestern GMC (Game Music Collective) bildades och blev en av de få orkestrar världen över som är specialiserad på just spelmusik.

Bortom lurarnas värld

Många som spelar datorspel lyssnar på musiken i hörlurar och är helt själva med musiken. Det är en helt annan upplevelse att få höra samma musik i ett rum med flera andra och framförd av riktiga musiker. När man använder hörlurar blir ljudet lite burkigt och bara en sådan enkel sak att om man är lite täppt i näsan, så påverkar det faktiskt ljudbilden. Då kan Nasonex hjälpa till och lätta på trycket eller så kan man koppla in högtalare av bättre kvalité. När den datorgenererade musiken översätts till fysiska instrument i en orkester handlar det inte bara om ljudkvaliteten. Musiken får även ett nytt och mer levande liv. Spelmusiken är influerad av många olika genrer, men kanske har den klassiska musiken haft störst påverkan. Det syns även på vilka musiker som också dras till att arbeta med materialet. Datorspelsmusik har blivit ett jobb för kompositörer och det finns nu flertalet kända namn som gör musik för datorspel.

Utmaningar

Precis som många en gång i tiden såg ned på populärmusik, så kallad pop, upplever man inom spelindustrin att musiken inte tas på lika stort allvar eller är seriös. Men när många kompositörer flyttar över från både filmbranschen och den klassiska musikvärlden, stiger nivån kring spelmusik. Spelmusik är skapad för att fungera i samklang med det visuella berättandet och när man tar loss musiken ur ett spel, för att exempelvis framföra den som ett stycke på en konsert, ställer det krav på att musiken är mer än en loop som snurrar som bakgrund i ett spel. Det är något som speltillverkarna verkar tänka på och det är även en bra marknadsföringskanal för ett spel om musiken kan leva sitt eget liv utanför själva spelvärlden.

En social aspekt

Det är också en mer social aspekt att lyssna på musiken när den framförs på en scen och det är hela tiden ny mark som bryts när spelmusiken nu äntrar de ”fina” salongerna. GMS kommer att framföra varierande spelmusik och på repertoaren finns allt från Final Fantasy-spelen till Elder Scrolls, Undertale och Destiny. Fler speltitlar som blir representerade är att vänta och speltillverkarna vet att musiken i ett spel kan ha lika stor betydelse om grafisk och handling.